Culturele Context

In het culturele leven op de Utrechtse Heuvelrug heeft sinds 1925 de concert- en theaterzaal van Figi een belangrijke plaats ingenomen. Binnen- en buitenlandse toneel-, ballet- en kleinkunstgezelschappen gaven er uitvoeringen en er concerteerden toonkunstenaars van internationale faam. Ook was Figi ontmoetingsplaats voor vele de Heuvelrug van voor de oorlog kenmerkende aristocratische, sociaaldemocratische, katholieke en protestantse organisaties. Figi is sinds de bouw van de concert- en theaterzaal in 1925 ook een belangrijk landelijk congrescentrum. Figi is ook een hotel waar vele bekende Nederlanders en niet-Nederlanders gelogeerd hebben. Als bioscoop had Figi een regionale functie. In 1850 uit een banketbakkerij ontstaan, bleef deze afdeling tot de eeuwwisseling deel uit maken van het bedrijf.
Sinds 1913 zijn leden van de familie Ruijs betrokken geweest bij de onderneming Figi in Zeist. Omdat deze familie sindsdien uitzonderlijk veel archivalia en attributen bewaard heeft, is er een grote collectie aanwezig op het gebied van hotel-, theater-, bioscoop- en interieurhistorie.

Opdrachten in de gastenboeken van Figi:
Acteur Huub Stapel: ’t mooie Zeist en ’t enthousiaste Figi met zijn ongelooflijk rijke historie.
Cabaretier Freek de Jonge: In de gang zag ik wie voor mij gingen, ik sluit aan in de illustere rij

Naamloos2Naamloos

Opdrachten in de gastenboeken van Figi:

Huub Stapel: ’t mooie Zeist en ’t enthousiaste Figi met zijn ongelooflijk rijke historie.